Tryb recenzowania publikacji w czasopiśmie naukowym
„Media i Społeczeństwo”,
kryteria zakwalifikowania artykułu do druku, tzw. zapora ghostwriting i guest authorship
Tryb recenzowania publikacji jest następujący: Komitet redakcyjny dokonuje wstępnej oceny tekstu, który jest następnie kierowany, jako anonimowy, do recenzentów. Recenzenci pozostają również anonimowi, co oznacza, że autorzy publikacji i recenzenci nie znają swoich tożsamości. Recenzja powstaje w myśl zasady 'double-blinding proces'.
Dla każdej publikacji powołani zostają dwaj niezależni recenzenci zewnętrzni, spoza Rady Naukowej czasopisma i jego redakcji oraz jednostki naukowej, w której afiliowany jest redaktor naczelny czasopisma, a także spoza jednostki naukowej, którą autor publikacji wskazuje jako swoją afiliację. W wypadku artykułów w języku obcym (kongresowym), jeden recenzent jest afiliowany w instytucji zagranicznej, w innym państwie niż państwo pochodzenia autora publikacji. Redakcja unika sytuacji, w których konieczna byłaby deklaracja o niewystępowaniu konfliktu interesów.
Recenzja ma formę pisemną i zawiera jednoznaczną konkluzję recenzenta o dopuszczeniu artykułu do druku lub jego odrzuceniu (por. formularz recenzji na końcu rozdziału). Może zawierać zalecenia lub sugestie recenzenta, do których autor ma obowiązek ustosunkować się, w przeciwnym razie artykuł nie może być wydrukowany.
Kryteria zakwalifikowania artykułu do druku
Artykuł jest zakwalifikowany do druku, jeśli uzyska dwie pozytywne recenzje i zawiera ewentualne poprawki sugerowane przez recenzenta. Recenzowane artykuły oceniane są według następujących kryteriów:
Zgodność tematyczna publikacji z profilem czasopisma. Artykuł powinien poruszać problematykę związaną z szeroko rozumianymi mediami, komunikologią, semiologią, socjologią mediów, problematyką mediów w pedagogice, etyką mediów, mediami regionalnymi i lokalnymi oraz innymi tego rodzaju.
Oryginalność naukowa. Artykuł musi stanowić oryginalny tekst naukowy autora(ów), oparty na badaniach własnych, na autorskich założeniach i koncepcjach metodologicznych. Przykładowo teksty mogą prezentować analizę materiału źródłowego, omówienie stanu badań nad danym zagadnieniem lub metodologii badawczych, badania porównawcze, studium przypadku, stanowić (cząstkową) syntezę, i inne. Artykuł powinien zawierać jasne wnioski.
Poprawność językowa. Artykuł musi być napisany poprawnym językiem naukowym
z zachowaniem terminologii adekwatnej do danej tematyki, pozbawionym kolokwializmów
i wyrazów potocznych.
Komitet redakcyjny zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i wprowadzania zmian w uzgodnieniu z autorem. Po wprowadzeniu zmian autor otrzymuje tekst do korekty pocztą elektroniczną.
Artykuł w wersji ostatecznej powinien być dostarczony do Redakcji w ustalonym przez nią terminie.
Autor zostaje zawiadomiony o przyjęciu artykułu do druku pocztą elektroniczną i poproszony o wyrażenie zgody na publikację jego tekstu online.
Redakcja nie zwraca przesłanych materiałów.
Tzw. zapora ghostwriting i guest authorship
W przypadku, gdy w opracowanie artykułu istotny wkład wniosła inna osoba, nie wymieniona jako współautor, autor zgłaszający artykuł winien wskazać szczegółowo jej wkład do publikacji i zamieścić podziękowanie, przytaczając jej nazwisko i afiliację. Brak tego rodzaju informacji w tekście artykułu, czyli ghostwriting, może spowodować jego wycofanie z druku, gdyby zjawisko to zostało ujawnione. W skrajnych przypadkach możliwe są także inne konsekwencje. Komitet redakcyjny wychodzi bowiem z założenia, że etyka i rzetelność w nauce stanowią jej ważną podstawę.
Podobne konsekwencje wyciągnie Redakcja w wypadku ujawnienia tzw. guest authorship, to jest sytuacji, gdy udział figurującego autora w opracowaniu publikacji jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca.
©2024 Uniwersytet Bielsko-Bialski. Wszystkie prawa zastrzeżone.